Linguistique Ingénierie et Didactique des Langues
Profile picture for user gaillat_t@univ-rennes2.fr

Thomas
Gaillat

Maître de Conférence
Courriel
thomas.gaillat [at] univ-rennes2.fr
Statut
Permanent·e
Université Rennes 2

Publications

Journal articles

2025

auteur
Cyriel Mallart, Andrew Simpkin, Nicolas Ballier, Paula Lissón, Rémi Venant, Bernardo Stearns, Jen-Yu Li, Thomas Gaillat
titre
Assessing the validity of syntactic alternations as criterial features of proficiency in L2 writings in English
article
Research Methods in Applied Linguistics, 2025, 4 (3), pp.100238. ⟨10.1016/j.rmal.2025.100238⟩
Accès au bibtex

BibTex
auteur
Sara Geremia, Thomas Gaillat, Nicolas Ballier, Andrew Simpkin
titre
Exploring the cross-lingual influence of linguistic complexity in second language writing assessment
article
Assessing Writing, 2025, 66, pp.100951. ⟨10.1016/j.asw.2025.100951⟩
Accès au bibtex

BibTex

2023

auteur
Thomas Gaillat, Antoine Lafontaine, Anas Knefati
titre
Visualizing Linguistic Complexity and Proficiency in Learner English Writings
article
Calico Journal, 2023, 40 (2), pp.178-197. ⟨10.1558/cj.19487⟩
Accès au texte intégral et bibtex

https://univ-rennes2.hal.science/hal-04127926/file/CALICO%20paper-public%20%281%29.pdf


BibTex

2021

auteur
Thomas Gaillat, Andrew Simpkin, Nicolas Ballier, Bernardo Stearns, Annanda Sousa, Manon Bouyé, Manel Zarrouk
titre
Predicting CEFR levels in learners of English: The use of microsystem criterial features in a machine learning approach
article
ReCALL, 2021, pp.1-17. ⟨10.1017/S095834402100029X⟩
Accès au texte intégral et bibtex

https://hal.science/hal-03428636/file/Rev4.2---Microsystem-criterial-features-of-learner-English-copy_free_circulation.pdf


BibTex

2020

auteur
Nicolas Ballier, Stéphane Canu, Caroline Petitjean, Gilles Gasso, Carlos Balhana, Theodora Alexopoulou, Thomas Gaillat
titre
Machine learning for learner English
article
International Journal of Learner Corpus Research, 2020, 6 (1), pp.72-103. ⟨10.1075/ijlcr.18012.bal⟩
Accès au texte intégral et bibtex

https://univ-rennes2.hal.science/hal-02496670/file/Lessons_from_the_CAp_2018_Competition-Final-Authors-version.pdf


BibTex

2019

auteur
Thomas Gaillat
titre
A Multifactorial analysis of this, that and it proforms in anaphoric constructions in learner English
article
Les cahiers de praxématique, 2019, 72
Accès au bibtex

BibTex

2014

auteur
Thomas Gaillat, Martine Schuwer, Sophie Belan
titre
Combining linguistic and action-based scenarios in an online English course
article
Recherche et Pratiques Pédagogiques en Langues de Spécialité. Cahiers de l'APLIUT, 2014, Vol. XXXIII N° 3, pp.107-120. ⟨10.4000/apliut.4929⟩
Accès au texte intégral et bibtex

https://hal.science/hal-01171271/file/GAILLAT%20SCHUWER%20BELAN-3%28relu-1706%29.pdf


BibTex

2013

auteur
Thomas Gaillat
titre
This et that dans les domaines spécialisés du corpus ICE-GB : quelles caractéristiques distributionnelles ?
article
ASp - La revue du GERAS, 2013, 64, pp.161-183. ⟨10.4000/asp.3890⟩
Accès au texte intégral et bibtex

https://univ-rennes2.hal.science/hal-02279937/file/asp-3890.pdf


BibTex

auteur
Thomas Gaillat
titre
This et that dans les domaines spécialisés du corpus ICE-GB : quelles caractéristiques distributionnelles ?
article
ASp (Anglais de Spécialité), 2013, 64, pp.161-183
Accès au texte intégral et bibtex

https://hal.science/hal-01171858/file/Gaillat64B%20rev8-researchGate.pdf


BibTex

Scientific blog post

2023

auteur
Thomas Gaillat, Cyrielle Mallart, Rémi Venant, Nicolas Ballier, Jen-Yu Li, Bernardo Stearns, Andrew Simpkin
titre
CELVA.sp: A new learner language data set for the study of English for Specific Purposes at university level
article
2023
Accès au bibtex

BibTex

Conference papers

2025

auteur
Thomas Gaillat, Cyrielle Mallart, Andrew Simpkin, Rémi Venant, Nicolas Ballier, Bernardo Stearns, Jen-Yu Li, Paula Lissón
titre
Actionability in CALL: linking proficiency prediction models to interpretable indicators
article
International Workshop on Foreign language learning and proficiency-rated reading materials: SLA research and AI methods supporting analysis and effective didactics in real-life education, Universität Tübingen, Mar 2025, Tübingen, Allemagne, Germany
Accès au bibtex

BibTex

2024

auteur
Cyrielle Mallart, Thomas Gaillat, Rémi Venant, Nicolas Ballier, Jen-Yu Li, Bernardo Stearns
titre
La linguistique de corpus à l'heure du code ouvert
article
Deuxième journée d'étude ARDoISE, INRIA, Dec 2024, Rennes, France
Accès au bibtex

BibTex
auteur
Bernardo Stearns, Nicolas Ballier, Thomas Gaillat, Andrew J. Simpkin, John P. Mc Crae
titre
Evaluating the Generalisation of an Artificial Learner
article
NLP4CALL2024 : Natural Language Processing for Computer-assisted Language Learning, Université Rennes 2, France; University of Gothenburg, Sweden; Linköping University, Sweden, Oct 2024, Rennes, France
Accès au texte intégral et bibtex

https://hal.science/hal-04862076/file/2024.nlp4call-1.15-1.pdf


BibTex

auteur
Thomas Gaillat, Cyriel Mallart, Nicolas Ballier, Andrew Simpkin, Rémi Venant, Bernardo Stearns, Paula Lissón, Jen-Yu Li
titre
Assessing the validity of new structural complexity measures as features of proficiency in L2 English
article
Learner Corpus Research Conference, University of Tartu, Sep 2024, Tartu (Estonie), Estonia
Accès au bibtex

BibTex
auteur
Thomas Gaillat, Cyrielle Mallart, Andrew J. Simpkin, Rémi Venant, Nicolas Ballier, Jen-Yu Li, Bernardo Stearns
titre
Linguistic interoperability within a unified architecture
article
Langues & Langage à la croisée des Disciplines - 1ère Rencontre annuelle LLcD, Sorbonne Université; cnrs, Sep 2024, Paris, France
Accès au texte intégral et bibtex

https://hal.science/hal-04712737/file/A4LL_LLcD_2024.pdf


BibTex

auteur
Cyriel Mallart, Andrew Simpkin, Rémi Venant, Nicolas Ballier, Bernardo Stearns, Jen-Yu Li, Thomas Gaillat
titre
Analytics for Language Learning. Linguistic interoperability within a unified architecture
article
Langues & Langage à la croisée des Disciplines 1ère Rencontre annuelle LLcD, Sep 2024, Paris, France
Accès au bibtex

BibTex

2023

auteur
Thomas Gaillat, Cyrielle Mallart, Nicolas Ballier, Andrew Simpkin, Rémi Venant, Anatole Faugère, Bernardo Stearns, Jen-Yu Li, Paula Lissón
titre
L'interopérabilité des corpus pour la modélisation des dynamiques d'acquisition de langue seconde
article
Journée d'étude : « Corpus d’apprenants / corpus d’experts : Quels enseignements pour la caractérisation du discours scientifique ? », UR 3967 - CLILLAC-ARP : Centre de Linguistique Inter-langues, de Lexicologie, de Linguistique Anglaise et de Corpus - Atelier de Recherche sur la Parole; UFR EILA - Etudes Interculturelles de Langues Appliquées, Faculté Sociétés et Humanités d’Université Paris Cité, Dec 2023, Paris, France
Accès au bibtex

BibTex
auteur
Thomas Gaillat, Cyrielle Mallart, Nicolas Ballier, Andrew Simpkin, Rémi Venant, Bernardo Stearns, Jen-Yu Li, Paula Lissón, Anatole Faugère
titre
Analytics for Language Learning: Interfacing MOODLE with A4LL via LTI
article
Deep learning for language assessment closing event (DLLA Closing event 2023), UR 3967 - CLILLAC-ARP : Centre de Linguistique Inter-langues, de Lexicologie, de Linguistique Anglaise et de Corpus-Atelier de Recherche sur la Parole; UFR EILA de l’Université Paris Cité, Nov 2023, Paris, France
Accès au bibtex

BibTex
auteur
Cyriel Mallart, Andrew Simpkin, Rémi Venant, Nicolas Ballier, Bernardo Stearns, Jen-Yu Li, Thomas Gaillat
titre
Exploring a New Grammatico-functional Type of Measure as Part of a Language Learning Expert System
article
Proceedings of the 18th Workshop on Innovative Use of NLP for Building Educational Applications (BEA 2023), Jul 2023, Toronto, Canada. pp.466-476, ⟨10.18653/v1/2023.bea-1.39⟩
Accès au texte intégral et bibtex

https://hal.science/hal-04195781/file/2023.bea-1.39.pdf


BibTex

auteur
Thomas Gaillat, Cyrielle Mallart, Anatole Faugère, Andrew Simpkin, Bernardo Stearns, Paula Lissón, Jen-Yu Li, Nicolas Ballier, Rémi Venant
titre
Analytics for Language Learning : Transmettre aux enseignants les profils linguistiques de leurs apprenants
article
Atelier GERAS @ 62e Congrès annuel de la SAES 2023, Université Rennes 2; SAES La Sorbonne Nouvelle; GERAS (Groupe d'Etude et de Recherche en Anglais de Spécialité), Jun 2023, Rennes, France
Accès au bibtex

BibTex
auteur
Nicolas Ballier, Cyrielle Mallart, Thomas Gaillat
titre
Grammatical profiling with UD annotation (WiP)
article
Workshop on Profiling second language vocabulary and grammar, University of Gothenburg, Humanisten., Apr 2023, Gothenburg, Sweden
Accès au bibtex

BibTex

2022

auteur
Thomas Gaillat
titre
Language learning analytics : designing and testing new functional complexity measures in L2 writings
article
11th Workshop on Natural Language Processing for Computer-Assisted Language Learning (NLP4CALL 2022), Dec 2022, Louvain la Neuve, Belgium. pp.55-60, ⟨10.3384/ecp190006⟩
Accès au texte intégral et bibtex

https://hal.science/hal-03888007/file/NLP4CALL_workshop_MS_A4LL-camera_ready_ANR.pdf


BibTex

auteur
Jen-Yu Li, Thomas Gaillat, Élisabeth Richard
titre
Exploring the use of dependency parsing in automatic erroneous collocation extraction in learner English
article
LCR 2022, Sep 2022, Padua, Italy
Accès au bibtex

BibTex
auteur
Thomas Gaillat
titre
A dynamic architecture to structure and analyse comparable learner corpora: the case of the French and English Corpus InterLangue (CIL)
article
CLARIN Café on Bilingual and Multilingual Corpora, CLARIN, Apr 2022, Online, France
Accès au bibtex

BibTex
auteur
Thomas Gaillat
titre
Linguistic complexity metrics for learner English analytics
article
DSI weekly seminar, Data Science Institute NUI Galway, Apr 2022, Galway, Ireland. ⟨10.1017/s095834402100029x⟩
Accès au bibtex

BibTex
auteur
Thomas Gaillat, Élisabeth Richard, Marie-Françoise Bourvon, Griselda Drouet
titre
Corpus InterLangue: a bilingual learner corpus
article
JECA 2022 : Journée d'étude autour des corpus d'apprenants - Constitution de corpus écrits d'apprenants en contexte universitaire : Pratiques, enjeux et perspectives acquisitionnelles, Université Grenoble Alpes, Mar 2022, Grenoble, France
Accès au bibtex

BibTex
auteur
Thomas Gaillat
titre
Un module MOODLE pour la collecte systématisée de corpus d’apprenants
article
JECA 2022 : Journée d'étude autour des corpus d'apprenants - Constitution de corpus écrits d'apprenants en contexte universitaire : Pratiques, enjeux et perspectives acquisitionnelles, Université Grenoble Alpes, Mar 2022, Grenoble, France. ⟨10.3726/978-3-653-05182-7⟩
Accès au bibtex

BibTex

2021

auteur
Jen-Yu Li, Thomas Gaillat, Élisabeth Richard
titre
Investigating collocations in English essays written by different L1 learners across the proficiency spectrum
article
GR4L2 - Building CEFR-graded resources for second and foreign language learning, Dec 2021, Louvain-la-Neuve, Belgium
Accès au bibtex

BibTex
auteur
Thomas Gaillat, Leonardo Contreras Roa, Juvénal Attoumbre
titre
A data repository for the management of dynamic linguistic datasets
article
CLARIN Annual Conference 2021, Sep 2021, Madrid (online), Spain
Accès au texte intégral et bibtex

https://hal.science/hal-03343010/file/CLARIN2021_Nakala.pdf


BibTex

auteur
Jen-Yu Li, Thomas Gaillat
titre
Extraction of Standard collocations from British National Corpus
article
Europhras 2021, Sep 2021, Louvain-la-Neuve, Belgium
Accès au bibtex

BibTex
auteur
Nicolas Ballier, Anton Buzanov, Vinogradova Olga, Thomas Gaillat
titre
A Cross-platform Investigation of Complexity for Russian Learners of English
article
EUROCALL2021, Sorbonne université, Aug 2021, Paris, France
Accès au bibtex

BibTex
auteur
Thomas Gaillat
titre
Table ronde "Le rôle des pratiques numériques dans la transformation pédagogique : apports et limites
article
Colloque de clôture du projet DUNE-DESIR, Université Rennes 2, Jul 2021, Rennes, France
Accès au bibtex

BibTex
auteur
Thomas Gaillat, Sophie Belan, Julie McAllister
titre
Exploring linguistic complexity in learner English applied to business
article
PLIN Linguistic Day 2021, UCLouvain, May 2021, Louvain-la-Neuve, Belgium
Accès au texte intégral et bibtex

https://hal.science/hal-03332503/file/PLINDay2021_abstract_Gaillat-et-al.pdf


BibTex

auteur
Thomas Gaillat, Antoine Lafontaine, Anas Knefati
titre
Exploitation de mesures de complexité linguistique pour la visualisation de textes d’apprenants d’anglais
article
Colloque Perspectives de Recherches sur les Usages du Numérique dans l’Éducation (PRUNE II) 2021, Université de Poitiers et MSHS, Apr 2021, Poitiers, France
Accès au bibtex

BibTex
auteur
Thomas Gaillat, Anas Knefati, Antoine Lafontaine
titre
Towards a Data Analytics Pipeline for the Visualisation of Complexity Metrics in L2 writings
article
16th Workshop on Innovative Use of NLP for Building Educational Applications, Apr 2021, Kiev, Ukraine
Accès au texte intégral et bibtex

https://hal.science/hal-03235010/file/2021.bea-1.13.pdf


BibTex

2020

auteur
Thomas Gaillat, Sophie Belan
titre
Exploring linguistic complexity in two varieties of learner English: ESP and applied languages
article
Les problématiques de la spécialisation des langues en LEA, GERAS - Université de Nantes, Dec 2020, Nantes, France
Accès au texte intégral et bibtex

https://hal.science/hal-03337126/file/GERAS%202020%20presentation.pdf


BibTex

auteur
Thomas Gaillat, Nicolas Ballier, Annanda Sousa, Manon Bouyé, Andrew Simpkin, Bernardo Stearns, Manel Zarrouk
titre
Un prototype en ligne pour la prédiction du niveau de compétence en anglais des productions écrites
article
6e conférence conjointe Journées d'Études sur la Parole (JEP, 33e édition), Traitement Automatique des Langues Naturelles (TALN, 27e édition), Rencontre des Étudiants Chercheurs en Informatique pour le Traitement Automatique des Langues (RÉCITAL, 22e édition). Volume 4 : Démonstrations et résumés d'articles internationaux, Jun 2020, Nancy, France. pp.30-33
Accès au texte intégral et bibtex

https://hal.science/hal-02768504/file/168.pdf


BibTex

auteur
Annanda Sousa, Nicolas Ballier, Thomas Gaillat, Bernardo Stearns, Manel Zarrouk, Andrew Simpkin, Manon Bouyé
titre
From Linguistic Research Projects to Language Technology Platforms: A Case Study in Learner Data
article
LREC2020, European Language Resources Association (ELRA), May 2020, Marseille, France. pp.112-120
Accès au texte intégral et bibtex

https://hal.science/hal-02634745/file/IWLTP2020_Sousa.pdf


BibTex

auteur
Rana Challah, Thomas Gaillat, Kathy Mccoll
titre
La boîte noire de la recherche collaborative : de la négociation à la production des savoirs ?
article
88ème Congrès de l'ACFAS, Université de Sherbrooke; Université Bishop's, May 2020, Sherbrooke, Canada
Accès au bibtex

BibTex
auteur
Rana Challah, Thomas Gaillat, Claude Hamon, Antoine Lafontaine, Anas Knefati
titre
Un système de diagnostique linguistique chez les apprenants d'anglais pour favoriser l'engagement et l'égalité des chances des étudiants dans le supérieur ?
article
Colloque International : Egalité des chances ou égalité des réussites dans l'enseignement supérieur ?, Université Paul Valéry Montpellier 3, Mar 2020, Montpellier, France., Université Paul Valéry, Mar 2020, Montpellier, France
Accès au bibtex

BibTex
auteur
Rana Challah, Thomas Gaillat, Claude Hamon, Antoine Lafontaine, Anas Knefati
titre
Un système de diagnostique linguistique chez les apprenants d'anglais pour favoriser l'engagement et l'égalité des chances des étudiants dans le supérieur ?
article
Colloque International : Egalité des chances ou égalité des réussites dans l'enseignement supérieur ?, Université Paul Valéry Montpellier 3, Mar 2020, Montpellier, France
Accès au bibtex

BibTex

2019

auteur
Thomas Gaillat, Pascale Janvier, Bénédicte Dumont, Antoine Lafontaine, Anas Knefati, Rana Challah, Claude Hamon
titre
CELVA.Sp : A corpus for the visualisation of linguistic profiles in language learners
article
PERL 2019, Université de Paris Diderot, Dec 2019, Paris, France
Accès au texte intégral et bibtex

https://univ-rennes2.hal.science/hal-02496713/file/PERL_2019_A_corpus_of_Languages_for_Specific_Purposes__A_source_the_visualisation_of_language_learners__linguistic_profiles_.pdf


BibTex

auteur
Nicolas Ballier, Taylor Arnold, Antonio Balvet, Thomas Gaillat
titre
The implicit metalinguistic discourse of tagsets for English: retagging the Brown corpus
article
Les discours métalinguistiques 3, Université de Paris 13, Nov 2019, Paris, France
Accès au bibtex

BibTex
auteur
Nicolas Ballier, Thomas Gaillat, Andrew Simpkin, Bernardo Stearns, Manon Bouyé, Manel Zarrouk
titre
A Supervised Learning Model for the Automatic Assessment of Language Levels Based on Learner Errors
article
EC-TEL 2019 - 14th European Conference on Technology Enhanced Learning, EATEL, Sep 2019, Delft, Netherlands. pp.308-320, ⟨10.1007/978-3-030-29736-7_23⟩
Accès au texte intégral et bibtex

https://univ-rennes2.hal.science/hal-02496688/file/EC_TEL_2019_A_supervised_model_for_automatic_assessment_of_language_levels_vFinal.pdf


BibTex

auteur
Nicolas Ballier, Thomas Gaillat
titre
Investigating the scope of textual metrics for learner level discrimination and learner analytics
article
Learner Corpus Research Conference, University of Warsaw, Poland, Sep 2019, Varsaw, Poland
Accès au bibtex

BibTex
auteur
Thomas Gaillat, Nicolas Ballier, Manel Zarrouk, Andrew Simpkin, Bernardo Stearns, Manon Bouyé
titre
Investigating Criterial Features of Learner English and Predicting CEFR Levels in French Learners of English
article
EUROCALL 2019, University of Louvain La Neuve, Aug 2019, Louvain la Neuve, Belgium
Accès au bibtex

BibTex
auteur
Nicolas Ballier, Thomas Gaillat, Manel Zarrouk, Andrew Simpkin, Manon Bouyé, Bernardo Stearns
titre
A Franco-Irish project for the automatic identification of criterial features in learners of English
article
EUROCALL 2019, Université de Louvain la Neuve, Aug 2019, Louvain la Neuve, Belgium
Accès au bibtex

BibTex
auteur
Nicolas Ballier, Thomas Gaillat, Erin Pacquetet
titre
Prototype de feedback visuel des productions écrites d'apprenants francophones de l'anglais sous Moodle
article
Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain (EIAH'19), University of Paris Sorbonne, Jun 2019, Paris, France
Accès au texte intégral et bibtex

https://univ-rennes2.hal.science/hal-02496651/file/SoumissionEIAH2019-4Pagesv4.0.pdf


BibTex

2018

auteur
Krishnamoorthy, Kiruthikaa, Thomas Gaillat
titre
An Ensemble Classifier for Error Detection and Recommendation in the Use of Articles by Learners of English
article
11th International Conference on Innovation in Language Learning, Nov 2018, Firenze, Italy
Accès au bibtex

BibTex
auteur
Thomas Gaillat, Bernardo Stearns, Gopal Sridhar, Ross Mcdermott, Manel Zarrouk, Brian Davis
titre
Implicit and Explicit Aspect Extraction in Financial Microblogs
article
1st Workshop on Economics and Natural Language Processing (ECONLP 2018), Jul 2018, Melbourne, Australia. pp.55-61, ⟨10.5281/zenodo.1326536⟩
Accès au texte intégral et bibtex

https://univ-rennes2.hal.science/hal-02280371/file/W18-3108.pdf


BibTex

auteur
Taylor Arnold, Nicolas Ballier, Thomas Gaillat, Paula Lissón
titre
Predicting CEFRL levels in learner English on the basis of metrics and full texts
article
Conference paper presented at Conférence sur l'Apprentissage Automatique (CAp) 2018, INSA Rouen, Jun 2018, Rouen, France
Accès au texte intégral et bibtex

https://univ-rennes2.hal.science/hal-02279948/file/1806.11099%281%29.pdf


BibTex

auteur
Thomas Gaillat, Annanda Sousa, Manel Zarrouk, Brian Davis
titre
FinSentiA: Sentiment Analysis in English Financial Microblogs
article
Conférence CORIA TALN 2018, Inria Rennes Bretagne-Atlantique; IRISA, May 2018, Rennes, France. pp.271-280
Accès au texte intégral et bibtex

https://univ-rennes2.hal.science/hal-02280169/file/Pages%20de%20Actes_TALN2018_vol1.pdf


BibTex

auteur
Thomas Gaillat, Manel Zarrouk, André Freitas, Brian Davis
titre
The SSIX Corpora: Three Gold Standard Corpora for Sentiment Analysis in English, Spanish and German Financial Microblogs
article
LREC: Language Resources and Evaluation‎ Conference, May 2018, Miyazaki, Japan. pp.2671-2675
Accès au texte intégral et bibtex

https://univ-rennes2.hal.science/hal-02280345/file/L18-1423.pdf


BibTex

2016

auteur
Élisabeth Richard, Benameur Cheick, Elsa Chusseau, Thomas Gaillat
titre
La professionnalisation des enseignements de langues commence avec la professionnalisation des (futurs) enseignants : le cas des étudiants en master FLE/ALE
article
La Professionnalisation des enseignements des langues en LANSAD à l'université, Université Rennes 2, Dec 2016, Rennes, France
Accès au bibtex

BibTex
auteur
Nicolas Ballier, Thomas Gaillat
titre
Classifying French learners of English with written-based lexical and complexity metrics
article
JEP-TALN-RECITAL 2016, Jul 2016, Paris, France. pp.1-14
Accès au texte intégral et bibtex

https://hal.science/hal-01346222/file/baillier-gaillat-2016ELTAL.PDF


BibTex

2015

auteur
Thomas Gaillat, Pascale Sébillot, Nicolas Ballier
titre
Comparing corpora to identify learner-specific features of English: The case of this, that and it
article
Learner Corpus Research Conference (LCR 2015), Radboud University, Sep 2015, Radboud, Netherlands. pp.68-69
Accès au bibtex

BibTex

2013

auteur
Thomas Gaillat
titre
Annotation automatique d'un corpus d'apprenants d'anglais avec un jeu d'étiquettes modifié du Penn Treebank
article
TALN-RECITAL 2013, Jun 2013, France. pp.271-284
Accès au texte intégral et bibtex

https://u-paris.hal.science/hal-00997255/file/taln-2013-long-020.pdf


BibTex

2012

auteur
Thomas Gaillat, Pascale Sébillot, Nicolas Ballier
titre
Automated processing of an English learner corpus: the case of this and that
article
ICAME332012 : Corpora at the centre and crossroads of English linguistics, University of Leuven, May 2012, Louvain, Belgium
Accès au bibtex

BibTex

2011

auteur
Thomas Gaillat
titre
This and that in native and learner {English}: {From} typology of use to tagset characterisation
article
First Learner corpus research conference, Université catholique de Louvain, Sep 2011, Louvain-la-Neuve, Belgium. pp.167-177
Accès au bibtex

BibTex

Book sections

2023

auteur
Simona Ruggia, Thomas Gaillat
titre
Les corpus numériques pour la didactique des langues : de la formation des enseignants à l’élaboration de dispositifs d’apprentissage
article
Les corpus numériques pour la didactique des langues : de la formation des enseignants à l'élaboration de dispositifs d'apprentissage, 24, 2023, ⟨10.4000/corpus.8211⟩
Accès au bibtex

BibTex

2022

auteur
Nicolas Ballier, Antonio Balvet, Taylor Arnold, Thomas Gaillat
titre
Some metalinguistic assumptions behind tagsets for English: Evidence from THAT in different versions of the Brown corpus
article
Viviane Arigne; Christiane Rocq-Migette. Modèles et modélisation en linguistique / Models and Modelisation in Linguistics, Peter Lang Verlag, pp.27-81, 2022, ⟨10.3726/b19804⟩
Accès au bibtex

BibTex
auteur
Laurent Tardif, Rana Challah, Matthieu Serreau, Virginie Messina, Caroline Leboucher, Antoine Lafontaine, Anas Knefati, Noe Bouillard, Pascaline Delalande, Lucie Melayers, Elsa Chusseau, Charleyne Caroff, Olivier Wong Hee Kam, Thomas Gaillat
titre
Les technologies numériques et la transformation pédagogique
article
Transformations pédagogique et numérique dans l'enseignement supérieur. Quatre années pour changer les pratiques., Presses des mines, 2022
Accès au bibtex

BibTex
auteur
Thomas Gaillat
titre
Investigating the scopes of textual metrics for learner level discrimination and learner analytics
article
Agnieszka Leńko-Szymańska; Sandra Götz-Lehmann. Complexity, Accuracy and Fluency in Learner Corpus Research, John Benjamins, In press
Accès au bibtex

BibTex

2014

auteur
Thomas Gaillat, Pascale Sébillot, Nicolas Ballier
titre
Automated classification of unexpected uses of this and that in a learner corpus of English
article
Lieven Vandelanotte; Kristin Davidse; Caroline Gentens. Recent Advances in Corpus Linguistics: Developing and Exploiting Corpora, 78, Brill, pp.309-324, 2014, Rodopi Language and Linguistics Special E-Book, ⟨10.1163/9789401211130_015⟩
Accès au texte intégral et bibtex

https://hal.science/hal-01058760/file/TG-ICAME33%20%28copy%29.pdf


BibTex

2013

auteur
Thomas Gaillat
titre
This and that in native and learner English: From typology of use to tagset characterisation
article
Granger Sylviane; Gilquin Gaëtanelle; Meunier Fanny. Twenty years of learner research: looking back, moving ahead Proceedings of the First Learner Corpus Research Conference (LCR 2011), Presses Universitaires de Louvain, 2013
Accès au texte intégral et bibtex

https://hal.science/hal-01171279/file/LCR2011_proceedings_Gaillat_2013.pdf


BibTex

Other publications

2025

auteur
Thomas Gaillat, Cyriel Mallart, Andrew J. Simpkin
titre
CELVA.Sp processed with A4LL metrics pipeline
article
2025, ⟨10.34847/nkl.3aba968r⟩
Accès au bibtex

BibTex

Poster communications

2023

auteur
Cyrielle Mallart, Andrew Simpkin, Rémi Venant, Nicolas Ballier, Bernardo Stearns, Jen-Yu Li, Thomas Gaillat
titre
Vers une grammaire probabiliste de microsystèmes fonctionnels en L2
article
RéAL2: Grammaire(s) et acquisition des L2: Approches, trajectoires, interfaces,, Oct 2023, Grenoble, France
Accès au texte intégral et bibtex

https://hal.science/hal-04249627/file/REAL2_Grenoble-9.pdf


BibTex

Proceedings

2024

auteur
Thomas Gaillat, Cyriel Mallart, Fabienne Moreau, Griselda Drouet, Jen-Yu Li, David Alfter, Elena Volodina, Arne Jönsson
titre
Proceedings of the 13th Workshop on Natural Language Processing for Computer Assisted Language Learning
article
The 13th Workshop on Natural Language Processing for Computer Assisted Language Learning, Oct 2024, Rennes, France. LiU Electronic Press, 2024, Linköping electronic conference proceedings
Accès au texte intégral et bibtex

https://hal.science/hal-04948854/file/2024.nlp4call-1-1.pdf


BibTex

Reports

2025

auteur
Nicolas Ballier, Thomas Gaillat, Jen-Yu Li, Cyriel Mallart, Andrew Simpkin, Bernardo Stearns, Rémi Venant
titre
A language-learning analytics system" project DMP
article
Opidor. 2025, https://dmp.opidor.fr/plans/13498
Accès au texte intégral et bibtex

https://hal.science/hal-04988173/file/A_language-learning_analytics_system_project_DMP-5.pdf


BibTex

Software

2024

auteur
Cyriel Mallart, Rémi Venant, Andrew Simpkin, Nicolas Ballier, Jen-Yu Li, Bernardo Stearns, Thomas Gaillat
titre
Analytics for Language Learning
article
2024, ⟨swh:1:dir:d6ede95f5f25ec32fc400313c34d72a4fe12e9db;origin=https://gitlab.huma-num.fr/lidile/a4ll_mlpipeline.git;visit=swh:1:snp:a105a84ae8ae0f52445fc598870a45ed584c17e0;anchor=swh:1:rev:5c48738c7d9789988356711e248f300173ab95c6⟩
Accès au bibtex

BibTex

2018

auteur
Thomas Gaillat, Rémi Venant, Cyriel Mallart, Taylor Arnold, Anatole Fougère
titre
CELVA.Sp corpus User Interface
article
2018, ⟨swh:1:dir:7405005eae86eb3f53662e5649f10f5c4f92e11a;origin=https://gitlab.huma-num.fr/lidile/celva.sp-ui;visit=swh:1:snp:198c7b3333fa18b5a721d36e06e8a5a0648600e3;anchor=swh:1:rev:95c370947852a8fe6ef9254069ca7812fd901188⟩
Accès au bibtex

BibTex

Theses

2016

auteur
Thomas Gaillat
titre
REFERENCE IN INTERLANGUAGE: THE CASE OF THIS AND THAT. From linguistic annotation to corpus interoperability
article
Linguistics. Université Paris Diderot (Paris 7) Sorbonne Paris Cité, 2016. English. ⟨NNT : ⟩
Accès au texte intégral et bibtex

https://hal.science/tel-01705743/file/PhD-rev4.2-final-ED-corr-pre-rapport.pdf


BibTex

Preprints, Working Papers, ...

2025

auteur
Cyriel Mallart, Andrew Simpkin, Nicolas Ballier, Paula Lissón, Rémi Venant, Jen-Yu Li, Bernardo Stearns, Thomas Gaillat
titre
Assessing the validity of new paradigmatic complexity measures as criterial features for proficiency in L2 writings in English
article
2025
Accès au texte intégral et bibtex

https://hal.science/hal-04986995/file/Language_Learning_Journal_Microsystems-28.pdf


BibTex

v-siteslabos-1